ČNB opět přiložila pod rozpálený hypoteční kotel

První únorový čtvrtek zvýšila Česká národní banka (ČNB) základní úrokovou sazbu o dalších 0,75 procentního bodu na 4,5 procenta. Nejnovější krok centrálních bankéřů s sebou podle odborníků přinese další zdražování komerčních úvěrů včetně těch hypotečních. Dostupnost vlastního bydlení se tak pro mnoho rodin opět vzdálí.

Nově stanovené úrokové sazby jsou platné od 4. února. Co toto opatření ČNB znamená v praxi? „Ačkoliv trh již navýšení sazeb ČNB do jisté míry započítává do svých kalkulací, domníváme se, že další navýšení sazeb bude minimálně krátkodobým impulzem pro růst ceny zdrojů, z kterých banky financují své úvěrové aktivity a následně tedy bohužel dojde i k navýšení nabídkových sazeb hypoték. Průměrná nabídková sazba v lednu vzrostla meziměsíčně o 26 bps. na 4,41 %. Po navýšení sazeb ČNB očekáváme, že se sazby hypotéky ještě více přiblíží 5procentní hranici,“ říká Luboš Svačina z Golem Finance.

Žadatelé o hypotéku budou navíc od dubna letošního roku opět posuzování podle přísnějších kritérií. Ty Česká národní banka dočasně zrušila na jaře roku 2020 kvůli začínající koronavirové krizi. „Zájemci o hypotéku nově budou potřebovat vyšší příjmy a menší dluhy. Mnoho lidí, kteří by dříve hypotéku bez problémů získalo, bude mít smůlu a zpřísněné podmínky nesplní,“ vysvětil Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva Ekospol.

Nařízení se dotkne nejen těch, kteří chtějí pomocí hypotéky financovat pořízení vlastního bydlení, špatná zpráva je to také pro všechny, kteří hypotéku již splácí. Proč? Růst sazeb zaznamenají nejpozději na konci fixačního období. Poté musí také počítat s horšími podmínkami.

„Pokud například uzavřeli smlouvu s bankou před dvěma lety, kdy se hypoteční úvěry pohybovaly pod dvouprocentní hranicí, musí se pomalu začít připravovat na výrazné zdražení, klidně i více než o polovinu. To může představovat zásah do rodinného rozpočtu v řádu tisíců korun měsíčně,“ naznačil Evžen Korec.

Co dělat, aby se sny o vlastním bydlení neproměnily kvůli vysokým splátkám v noční můru? „Doporučuji, aby se na to domácnosti připravily už nyní. Hypotéky budou vzhledem k ekonomickému vývoji zdražovat i nadále a nezdá se, že by se to mělo v nejbližší době změnit. Nejlepší, jak se na tento finanční náraz připravit, je vytvářet finanční rezervu na pokrytí těchto vyšších nákladů, které zcela jistě přijdou,“ upozorňuje na závěr Evžen Korec.

Rubrika
Lenka Gregorová

5058

reklama

Nejnovější články

V uplynulém roce se na brněnském trhu prodalo nejméně novostaveb za poslední dekádu jeho sledování. Celkem 535 bytů v hodnotě 3,6 miliardy korun. Ceny přesto v průběhu roku neklesly a drží se na úrovni 130 000 Kč za metr čtvereční podlahové plochy. Prodejci hlásí oživení trhu, které nastalo v druhé polovině roku. V novém roce odborníci očekávají zlevnění úvěrů, růst poptávky i mírný růst cen, a to jak u starších, tak nových bytů. Údaje vyplývají z pravidelné analýzy brněnského trhu novostaveb, kterou připravuje společnost IMPERA styl.

Zásadní proměna čeká druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Železniční stanice Královo Pole projde masivní rekonstrukcí, která přinese komfortnější cestování díky nové hale i přestavěnému kolejišti. Všechna nástupiště budou bezbariérová a nynější podchod se prodlouží až na ulici Myslínovu. Hotovo má být zhruba za dva roky.

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

reklama