Potvrdil hypoteční trh v březnu prognózy odborníků?

Ve třetím měsíci roku úrokové sazby hypoték mírně vzrostly na 2 %. I přes očekávaný trend pozvolného zvyšování zájem Čechů o půjčky na bydlení neupadá. Prodlužují se také doby zpracování hypotečních úvěrů.

Podle Broker Consulting Indexu, který ukazuje průměrnou úrokovou sazbu u hypotéčních úvěrů, jež zprostředkovali konzultanti Broker Consulting a pobočky OK POINT u kteréhokoli poskytovatele hypotečních úvěrů, se od začátku roku začíná projevovat předpokládaný růst sazeb až o 0,3% bodu. Z únorových 1,98 % se úroky zvýšily na 2 % a stále proto však nelze hovořit o dramatické změně.

„Důvodem je fakt, že se aktuálně stále zpracovávají a podepisují hypoteční úvěry z předchozích měsíců. Výraznější zvyšování úrokových sazeb, k němuž přistoupila většina bank navzdory tomu, že ČNB ponechala sazby beze změny, se v Indexu projeví s určitým zpožděním,“ vysvětlil Martin Novák, hlavní analytik Broker Consulting. 

Průměrná hypotéka v březnu činila 2 918 730 korun a v porovnání předčila stejný měsíc loňského roku o 497 503 korun. Zájmu Čechů o půjčky na bydlení nahrává snížení daní způsobené zrušením superhrubé mzdy a mnohdy také to, že vlivem pandemie méně utrácejí za cestování, kulturu a další volnočasové aktivity. S vývojem celospolečenské situace zároveň souvisí i stoupající zájem o chaty a chalupy, k jejichž nákupu lze hypoteční úvěr rovněž využít.

„Vzhledem k enormnímu zájmu o hypotéky jsou téměř všechny bankovní ústavy nuceny prodloužit dobu na zpracování hypotečních úvěrů. Situaci při zpracování samozřejmě také komplikuje epidemická situace v zemi, respektive hygienická opatření a postupy bank k zamezení případné nákazy na pracovišti,“ popsal Martin Novák.

Proces navíc podle Nováka v prvních měsících roku komplikovala i distanční výuka a uzavření školek, které ztěžovaly práci mnoha zaměstnanců bank. „U některých bank tak dochází ke zdržení v rámci několika dní, u jiných se čekání na schválení hypotéky může protáhnout výrazně více,“ doplnil.

Právě z těchto důvodů by měli žadatelé o hypotéku průběžně sledovat, jak si jednotlivé banky s ohledem na délku zpracování žádosti vedou, radí analytik. Mohou tak předejít komplikacím z pohledu dodržení lhůt v kupní smlouvě a nastavení případných pokut. Zásadní je podle něj komunikovat nejen s bankou, ale se všemi účastníky realitní transakce a jakékoliv zdržení při schvalování hypotéky jim co nejdříve oznámit.

Rubrika
Lenka Gregorová

3017

reklama

Nejnovější články

V uplynulém roce se na brněnském trhu prodalo nejméně novostaveb za poslední dekádu jeho sledování. Celkem 535 bytů v hodnotě 3,6 miliardy korun. Ceny přesto v průběhu roku neklesly a drží se na úrovni 130 000 Kč za metr čtvereční podlahové plochy. Prodejci hlásí oživení trhu, které nastalo v druhé polovině roku. V novém roce odborníci očekávají zlevnění úvěrů, růst poptávky i mírný růst cen, a to jak u starších, tak nových bytů. Údaje vyplývají z pravidelné analýzy brněnského trhu novostaveb, kterou připravuje společnost IMPERA styl.

Zásadní proměna čeká druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Železniční stanice Královo Pole projde masivní rekonstrukcí, která přinese komfortnější cestování díky nové hale i přestavěnému kolejišti. Všechna nástupiště budou bezbariérová a nynější podchod se prodlouží až na ulici Myslínovu. Hotovo má být zhruba za dva roky.

Víc než šest set parkovacích míst uvnitř i venku včetně dvou desítek nabíjecích stanic pro elektromobily – to přinese vybudování parkovacího domu na Šumavské. Nyní dělníci pracují na jeho základech.

Vysoké letní teploty a nutnost drahé klimatizace jsou velkým ekonomickým výdajem na provoz budov. U starších staveb, které jsou energeticky náročnější, se tyto výdaje ještě znásobují. Stále více se tedy prosazují chytré a zároveň zelené budovy. Tomuto trendu pomáhá i tlak na udržitelnost. V mnoha zemích a regionech včetně ČR vstupují na scénu přísnější environmentální a energetické předpisy a regulace. Jedná se například o směrnici CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která bude standardizovat reporting udržitelnosti.

reklama